Afazja motoryczna (afazja ruchowa) – przyczyny, objawy, postępowanie terapeutyczne
Afazja motoryczna to zespół objawów, mających przyczyny neurologiczne. Charakteryzuje się zaburzeniem nadawania mowy przy zachowaniu jej rozumienia. Polega na całkowitej lub częściowej utracie zdolności wypowiadania się – w najgłębszej postaci do niemożności wydania z siebie jakiegokolwiek dźwięku.
Przyczyny afazji motorycznej:
Afazja ruchowa jest najczęściej skutkiem udaru, urazu czaszkowo-mózgowego, guza, niedotlenienia lub zatrucia mózgu. W wyniku tych czynników dochodzi douszkodzenia ośrodka ruchowego mowy, który u osób praworęcznych jest zlokalizowany w lewej półkuli mózgu. Obejmuje on dolną część lewego płata czołowego obszaru przedśrodkowego, górną część lewego płata skroniowego, a także części płata ciemieniowego. Tylna część dolnego zakrętu czołowego lewej półkuli nazywana jest okolicą Broki.
A.R. Łuria wyróżnił następujące typy afazji ruchowych:
• afazja motoryczna dynamiczna – odznacza się zaburzeniami w obrębie tzw. mowy wewnętrznej, czyli planowania i formułowania myśli i dłuższych narracji. Dotkniętemu tym typem afazji pacjentowi trudność sprawia odpowiadanie na pytania. Chory wypowiada stereotypowe, uproszczone teksty, powtarza zasłyszane frazy. Nie inicjuje rozmowy. Rozumienie mowy jest zachowane, jednakże osoba z tym zaburzeniem często zaprzecza występowaniu trudności.
Afazja motoryczna u dzieci:
Afazja ruchowa u dzieci to uporczywe, głębokie zaburzenie rozwoju systemu językowego i zdolności porozumiewania się, które nie wynika z zaburzeń słuchu ani niepełnosprawności intelektualnej, ale przyczyn neurologicznych. Afazję ruchową dziecka od afazji ruchowej nabytej wyróżnia przede wszystkim to, że w przypadku tej drugiej mamy do czynienia z utratą, a nie brakiem rozwoju części lub wszystkich zdolności. Warunkuje to znacząco sposób planowania i prowadzenia terapii.
Postępowanie terapeutyczne:
W zależności od typu afazji, logopeda powinien skupić się w terapii na zwalczeniu głównych, najbardziej uporczywych dla pacjenta defektów. I tak w przypadku afazji motorycznej kinestetycznej ćwiczenia powinny mieć na celu:
• dążenie do poprawy prozodii.
W przypadku afazji motorycznej kinetycznej terapia powinna skupić się na:
• doskonaleniu prozodii wypowiedzi.
Z kolei w pracy terapeutycznej z chorym z afazją motoryczną dynamiczną logopeda powinien położyć nacisk na:
• polepszania jakości prozodii.
BIBLIOGRAFIA:
Borkowska A., Afazja ruchowa – trudna do zdiagnozowania trudność rozwojowa.