Pomoc w jąkaniu
I. Wytyczne ASHA dotyczące diagnozy i potrzeby podjęcia interwencji u dzieci z niepłynnością mówienia w wieku przedszkolnym
8) rodzice są bardzo zaniepokojeni jąkaniem, które pojawiło się u dziecka.
II. ZŁOTE ZASADY, czyli najważniejsze wskazówki wspierające płynność mowy dziecka (wg K. Węsierskiej i B. Jeziorczak, 2011)
7. Wykorzystuję kontakt wzrokowy, bogatą ekspresję i mowę ciała.
III. Terapia
• W miarę potrzeb wdrażanie metod wspomagających.
IV. Różnice
1. Zwykła niepłynność mówienia
f) prolongacje: krótkie – do 1 sekundy.
2. Jąkanie wczesnodziecięce
g) bloki: >1 sekundę, z napięciem.
3. Jąkanie chroniczne (forma patologiczna)
g) bloki: >1 sekundę, z napięciem.
V. ROKOWANIA
POZYTYWNE
• nie pojawiają się zachowania wtórne, negatywne emocje, świadomość problemu.
NEGATYWANE <1 i więcej – TERAPIA>
• nasilenie prolongacji, pojawienie się bloków, stałe występowanie wielokrotnych powtórzeń dźwięków i sylab.