Opóźniony rozwój mowy (ORM). Aktywności zaproponowane rodzicom dziecka z ryzykiem, podejrzeniem lub diagnozą ORM. Włączenie rodziców w terapię dziecka.
O opóźnionym rozwoju mowy (w skrócie ORM) mówimy, jeżeli któryś z etapów rozwoju mowy nie wystąpił w przewidywanym czasie i opóźnienie to wynosi co najmniej pół roku w stosunku do norm rozwojowych. Opóźnienie rozwoju mowy może dotyczyć zarówno nadawania, jak i odbioru mowy (mówimy wówczas o opóźnieniu globalnym). Dzieci z ORM dysponują zazwyczaj niskim zasobem słownikowym, mają słabo ukształtowaną znajomość pojęć i towarzyszą im problemy z kategorią zdaniową, gramatyką oraz trudności artykulacyjne. Ale najczęściej uwagę zwraca opóźniający się początek rozwoju mowy.
Rozróżniamy:
• samoistny (prosty) opóźniony rozwój mowy (SORM) – nie jest objawem żadnego zaburzenia rozwojowego, lecz izolowaną jednostką zaburzeń mowy; wdrożona terapia bardzo szybko przynosi oczekiwane rezultaty.
• niesamoistny opóźniony rozwój mowy (NORM) – ma określoną przyczynę rozwojową lub towarzyszy różnym zaburzeniom (jest ich następstwem); terapia logopedyczna zazwyczaj jest długotrwała, a jej powodzenie uzależnione jest od wielu czynników (m.in. od charakteru zaburzenia będącego bezpośrednią przyczyną opóźnienia w rozwoju mowy).
Bezpośrednią przyczyną ORM są zakłócenia w dojrzewaniu i funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego, jednak bez stwierdzonych uszkodzeń organicznych mózgu. Wskazuje się tutaj na opóźnienia w procesie mielinizacji włókien nerwowych. Do zaburzeń w rozwoju mowy może dojść na skutek czynników działających jeszcze w okresie prenatalnym. Mam tu na myśli m.in. używki stosowane przez ciężarną, niewłaściwą dietę (ubogą w witaminy i składniki odżywcze), urazy, wypadki, uszkodzenia mechaniczne. Okres prenatalny jest bardzo ważny dla rozwoju mowy. To wtedy bowiem tworzy się układ nerwowy, rozwija się mózg, powstają narządy odpowiedzialne za mowę i artykulację, kształtują się podstawowe odruchy, takie jak np. odruch ssania, a także rozwija się percepcja słuchowa. Czynnikami niesprzyjającymi dla rozwoju mowy są również komplikacje okołoporodowe, w tym zatrzymanie akcji porodowej czy owinięcie pępowiną, w wyniku których dochodzi np. do niedotlenienia mózgu. Doszukując się przyczyn ORM w rozwoju dziecka, należy zwrócić również uwagę m.in. na wpływ przebytych chorób, wystąpienie opóźnienia rozwoju motorycznego i zaniedbania wychowawcze (w tym brak odpowiedniej stymulacji). Coraz większą uwagę zwraca się ponadto na negatywny dla rozwoju mowy i funkcji poznawczych wpływ ekspozycji na wysokie technologie.
WARTO WDROŻYĆ – ĆWICZENIA DLA RODZICÓW W DOMU:
• ćwiczenia oddechowe – np. wciąganie powietrza nosem i przytrzymanie powietrza wewnątrz jamy ustnej, robienie tzw. balonika i powolne wypuszczanie powietrza ustami, toczenie lekkiej piłeczki za pomocą strumienia powietrza wydychanego przez słomkę, dmuchanie na piórka lub płomień świecy, przenoszenie małych elementów poprzez zassanie powietrza przez słomkę, zabawa bańkami mydlanymi.
(Opracowanie: dr Marta Kazienko-Szczerbak)
BIBLIOGRAFIA:
Tarkowski Z. (1993), Rozwijanie mowy dziecka. Programy terapeutyczno-stymulacyjne, Lublin.